منشور اخلاقی سازمان

منشور اخلاقی

شرکت صنعتی محور سازان ایران خودرو (سهامی عام)

مقدمه

مفاد منشور

این منشور به موجب اجرای صحیح و مناسب ماده  ۵ و بند ۴ ماده ۱۳ دستورالعمل حاکميت شرکتی مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار و بند الف ماده ۴ دستورالعمل كنترل­‌های داخلی ناشران پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، توسط هیئت مدیره شرکت صنعتی محور‌سازان ایران خودرو (سهامی عام) تصویب شده است. هيئت مديره مسئول تدوين و پياده‌­سازی اخلاق سازمانی در شركت می‌باشد و بايد از ساز و كارهای اجرايی و الزام اجرايی شدن اخلاق سازمانی اطمينان حاصل نماید. اخلاق سازمانی شامل التزام به صداقت، درستكاری و پايبندی به ارزش­های اخلاقی سازمانی می‌باشد. مدیریت ارشد باید ضمن الزام به صداقت، درستكاری، اعتقاد و پایبندی به ارزش­‌های اخلاقی طبق منشور اخلاقی، تمهیدات لازم را برای رعایت منشور اخلاقی توسط كاركنان فراهم نماید. بعلاوه مدیریت ارشد شركت باید از طریق اقداماتی از قبیل اطلاع‌رسانی ارزش‌­های شركت، استفاده از سازوکارهای تشویقی و تنبیهی، عدم تاکید بیش از حد بر نتایج كوتاه‌مدت و برخورد مناسب با كاركنان، جو اخلاقی شركت را ارتقا دهد.

  • در جهت کسب رضایت حق‌تعالی گام برمی‌داریم و خداوند را ناظر بر اعمال خود می‌دانیم. 
  • پایبندی به اصول منشور اخلاقی را در هر شرایط مقدّم می‌داریم. 
  • رعایت شئونات، ارزش‌های اسلامی و کرامت انسانی را سرلوحه تعاملات فردی و سازمانی قرار می‌دهیم. 
  • اجرای صحیح قوانین و مقررات و نیز همکاری و رعایت نظم و انضباط سازمانی را رکن اساسی فعالیت‌ها می‌دانیم. 
  • درک و استفاده صحیح از اختیارات و قدرت سازمانی را در کلیّه سطوح، سرمنشا سلامت رفتار سازمانی می دانیم. 
  • امانت‌داری، حفظ اسرار و محرمانه بودن اطلاعات سازمانی را از مقدمات وظایف خود تلقّی می‌نماییم. 
  • دارایی‌ها و منافع سهامداران و ذینفعان را صیانت می‌نماییم. 
  • رعایت موازین اخلاق حرفه‌ای و شفافیّت اطلاع‌رسانی را اعتبار خود و اعتماد دیگران می‌دانیم. 
  • مسئولیت‌پذیری، وجدان کاری و فرهنگ پاسخگویی در مشاغل و امور محوله را تعهد خود می دانیم. 
  • رعایت مقررات ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست را به ‌منظور حفظ سلامت خود و دیگران به کار می‌بندیم. 
  • عدم استفاده شخصی غیرمجاز از دارایی‌ها و اموال شرکت را معیار دیانت و صداقت خود می‌دانیم. 
  • حفظ و ارتقای نیروهای انسانی کارآمد را به‌عنوان عالی‌ترین سرمایه‌های سازمانی، رمز موفقیت خود می‌دانیم. 
  • از نظرات و پیشنهادهای سازنده در راستای رشد و تعالی سازمانی و ارتقای فرهنگ انتقادپذیری استقبال می‌نماییم. 
  • در راستای کسب آموزش و دانش حرفه‌ای به ‌منظور ارتقای کیفی فعالیت‌ها از هیچ کوششی دریغ نمی‌نماییم و سعی میکنیم تا دانش خود را در زمینه فعالیتهای سازمانی به روز نگه‌داشته و آنها را با توانمندی و ابتکار خود در انجام فعالیتهای اداری و سازمانی به‌کار گیریم.
  • در وفاداری به اهداف سازمانی، خود را الگو می‌دانیم. 
  • روحیه انتقادپذیری داشته و انتقادات سازنده دیگران را به عنوان فرصتی برای اصلاح و بهبود خود و فعالیتهایمان بدانیم.
  • در انجام فعالیتها و تعاملات، روابط خویشاوندی، قومی، جنسی، نژادی، مذهبی و غیره تأثیری در تصمیمات و اقداماتمان نداشته باشد.

 

اصول حاکم بر منشور

۱- اصل برابری: همه کارکنان در برابر قوانین و مقررات برابرند و باید با همه آنان در شرایط مشابه رفتار یکسان داشت. امکان دسترسی برابر به خدمات و مزایا ارائه شده توسط شرکت برای تمام کارکنان فراهم بوده و با آنان بدون هیچ‌گونه تبعیض رفتار می گردد.

۲- اصل مشتری‌مداری:
الف) هدف غایی از تشکیل سازمان و استخدام کارکنان، ارایه خدمت و محصولات با کیفیت بهتر به مشترییان و در نهایت به مردم و شهروندان است.
ب) تمام کارکنان سازمان باید در گفتار، کردار و نگرشهای خود عنوان « تکریم ارباب رجوع» را متجلی سازند.
ج) تمام کارکنان سازمان متعهد هستند که در تصمیم‌گیری ها، انجام وظایف و رفتارهای خود منافع و ترجیحات سهامداران را در نظر گیرند.

۳- اصل احترام و اعتماد: کارکنان سازمان در تعاملات و رفتارهای خود با سایر افراد ازقبیل مدیران، زیردستان، همکاران و مراجعان باید احترام آنان را حفظ نمایند. به انتظارات و احساسات دیگران اهمیت قائل شده و بر مبنای اعتماد به طرف مقابل عمل کنند.

۴- اصل شفافیت: سازمان و کارکنان آن باید تمامی اطلاعات مربوط به امور و فرآیندهای جاری (به غیر از اموری که در زمره اسناد و اطلاعات طبقه‌بندی شده قرار دارد) را به طور شفاف در چارچوب مقررات و ضوابط در اختیار ذینفعان قرار دهند.

۵- اصل پاسخگویی: سازمان وکارکنان آن خود  را ملزم به پاسخگویی در برابر تمام ذی نفعان میداند و مسئولیت تصمیمات و اقدامات خود را برعهده گرفته و در مورد آنها به مراجع ذی‌صلاح پاسخگو هستند.

۶- اصل عدم سوءاستفاده از موقعیت شغلی: کارکنان نباید از اختیارات و جایگاه شغلی و سازمانی خود در جهت منافع شخص یا گروه خاصی استفاده نمایند. اختیارات شغلی و سازمانی باید فقط برای انجام وظایف سازمانی و در جهت مصالح عمومی به‌کار گرفته شوند.

۷- اصل تعهد و وفاداری به سازمان: کارکنان باید نسبت به دستگاه متبوع خود و اهداف، مأموریتها و ضوابط آن متعهد و وفادار باشند و با علاقه‌مندی و تمام توان از طریق انجام صحیح وظایف و مسئولیتهای شغلی و سازمانی در راستای تحقق اهداف و مأموریتهای سازمان تلاش نمایند.

۸- اصل به‌کارگیری مهارت و تخصص: کارمندان باید تلاش نمایند تا مهارت، دانش و تخصص مربوط به وظیفه شغلی و سازمانی خود را فراگرفته و تمام توان فنی، تخصصی و حرفه‌ای خویش را برای انجام بهینه فعالیتهای شغلی و سازمانی به‌کار گیرند.

شعار ما

“تکریم نیروی انسانی، کیفیت بالا، مشتری­‌مداری”